close
Gaming

Rise of The Tomb Raider: 20 Year Celebration Edition – Anmeldelse

[ad_1]

For et år siden udkom Rise of the Tomb Raider på Xbox One og Xbox 360, og lidt senere udkom det også på PC, men på grund af en eller anden aftale, måtte PlayStation 4-ejere vente et helt år før de kunne spille Lara Croft’s nyeste eventyr på deres konsol. For at fejre dette, har Square Enix udgivet spillet som en speciel 20 års jubilæums udgave, en udgave som indeholder alt det DLC der allerede er udkommet, plus en omgang nye eksklusive spil modes. Hov, skrev jeg virkelig 20 år? Jeg husker første gang, jeg stiftede bekendtskab med Lara på PlayStation 1, som om det var i går. Det gik faktisk lige op for mig, at jeg er mere end dobbelt så gammel som spillene om den smukke skattejæger. Det næste spil i serien kunne sagtens handle om jagten på min ungdom, det værste er faktisk at Lara bliver yngre og smukkere med hver eneste udgave af spillet, mens jeg … ok, nu skal det her ikke handle om mig, lad os bare konstantere, at jeg er gammel.

Lara Croft fik en reboot i 2013, hvor serien blev opdateret til den moderne spilalder. Allerede der skiftede Lara sine hoppe- og klatre-egenskaber ud med nogle morderiske tendenser. Rise of the Tomb Raider fortsætter på akkurat samme måde. Udviklerne har dog givet heltinden flere egenskaber, så hun bedre kan overleve i den barske verden, hun udforsker. Spillet handler om Laras søgen efter en sagnomspunden genstand, som eftersigende kan skænke evigt liv, men hun er ikke den første som leder efter dette artefakt. Hendes far brugte faktisk de sidste mange år af hans liv på at finde det. Faderen mistede anseelse og sit liv pga. denne jagt, og Lara er nu fuldt opsat på at rense faderens omdømme. Derfor vil hun bevise, at genstanden findes. Det bliver en sindsyg jagt igennem sneklædte bjerge og varme ørkener. Hun er selvfølgelig ikke den eneste som kender til sagnet om denne genstand, så hun vil møde en del modstand på vejen.

Frøken Croft er blevet en sej ung kvinde, som kan klare sig selv i de vildeste situationer. Her er ikke plads til tårer, når hun dræber et dyr eller en fjende, nu gælder det overlevelse for enhver pris. 2013 udgaven indeholdt allerede en del muligheder for at opgradere Laras evner og våben. Det krævede, at man samlede ressourcer, som kunne bruges til dette formål. Rise bygger videre på samme princip: Der skal skydes dyr og samles træer og planter, for at opgradere hendes våben. Til alt held er alle områder fulde af både dyr og planter, så der er rig mulighed for at forbedre sine våben og egenskaber, inden man når slutningen i dette eventyr. Samtidig ligger der skatte og genstande gemt over det hele, ting som forbedrer Laras kundskaber på den ene eller anden måde. Det hele blev faktisk en smule for meget for mig, da jeg åbenbart lider af en eller form for samler OCD, hvor jeg simpelthen ikke kan gå forbi et område i spillet, uden at lede i hver eneste afkrog efter disse skatte og redskaber. Rise of the Tomb Raider har for mit vedkommende taget et skridt for langt i Crafting-delen, man skal hele tide lede efter genstande og samle ressourcer, og man glemmer fuldstændig historien, og hvad spillet i grunden går ud på. Jeg rendte bare rundt som en hovedløs høne, og ledte efter fjer og grene, som jeg kunne bruge til at opgradere mine pile med.

Read more…

[ad_2]

Source link